Cine are interesul să arunce gunoiul în poarta Consiliului Județean? Administratorul Public al Județului desființează acuzațiile Primăriei

| 8 februarie 2019

La începutul acestei săptămâni, primarul Nicolae Barbu ieșea în conferință de presă pentru a înștiința populația despre situația complicată în care se află municipiul din cauză că firma de salubrizare care gestiona deșeurile menajere a reziliat contractul cu  Asociația de Dezvoltare Intracomunitară (ADI) iar Primăria  a fost anunțată de Asociație  că va trebui să găsească, pe cont propriu, o firmă care să ridice deșeurile menajere din municipiu pe o perioadă determinată de timp.

Edilul aduce acuzații atât ADI cât și Consiliului Județean că au înștiințat prea târziu Primăria despre această situație iar termenul este prea scurt pentru a găsi o firmă.

Cunoscând antecedentele, respectiv conflictele pe care Primăria le-a avut cu firma colectoare, Girexim Universal, am solicitat un punct de vedere din partea administratorului public al județului, Cristian Grătianu, președinte al ADI Deșeuri solide.

Am avut surpriza să constatăm că lucrurile nu sunt chiar așa cum le prezintă primarul municipiului, iar o cauză a rezilierii contractului de către această firmă sunt tocmai pierderile financiare cauzate de refuzul Primăriei de a-și achita obligațiile față de ei.

 Pentru zona I, unde se află și municipiul Giurgiu, contractul de delegare a fost cu sistem de tarif, adică plata de către utilizator a serviciului.

”Contractele de delegare a gestiunii au fost facute de către ADI în 2016, la jumătatea anului. S-au făcut contracte pe toate zonele, I,II, III,IV … zonele I și III au fost câștigate de către Girexim, II și IV de către  altă firmă. Pentru zona I, unde se află și municipiul Giurgiu, contractul de delegare a fost cu sistem de tarif, adică plata de către utilizator a serviciului.

 La momentul respectiv, în 2016, s-a încheiat un contract între Primărie și Girexim, prin care Primaria plătește aceste servicii pe baza taxei de habitat.

 Contractul acesta a funcționat timp de un an și jumătate, până la finalul anului 2017.  Aici trebuie remarcat un lucru și anume că, toate facturile emise în 2017 au fost refuzate de Primărie. Girexim acționează în instanță Primăria, câștigă, și banii pe care operatorul a reușit să și-i încaseze în 2017  a fost ca urmare a unei executări silite, Primăriei fiindu-i blocate conturile”.

De fapt, într-un comunicat de presă emis de firma Girexim în luna septembrie 2018, Primăria este acuzată că în perioada  ianuarie 2017-noiembrie 2017 municipiul Giurgiu nu a achitat nici un leu operatorului Girexim Universal pentru serviciile prestate deși  încasase taxa de la populația municipiului – aici Curtea de Conturi poate certifica cele sustinute de ei. În această situație, operatorul, nemaiavand bani pentru a continua prestarea serviciului s-a adresat instantelor judecatoresti competente care au decis executarea conturilor Municipiului Giurgiu.

În 2017 Primăria reziliază, unilateral contractual cu Girexim Universal

Răspunsul Primăriei a fost desființarea taxei de habitat iar mai apoi, la finalul lui 2017, printr-o hotărâre a Consiliului Local, Primăria  a reziliat contractual cu Girexim pe motiv că, din moment ce nu mai există taxa de habitat, nu se mai justifică nici contractual cu Girexim Universal.

Inkedreziliere_LI

”Si noi am fost luați oarecum prin surprindere de desființarea contractului dintre Primărie și Girexim, o reziliere a contractului care, din câte am înteles este unilaterală – nu știu dacă din punct de vedere juridic lucrurile sunt rezolvate… M-am uitat și eu în acel contract și nu există clauze de reziliere unilaterală… Este o problemă care trebuie rezolvată între municipalitate și operator. Cred că și operatorul a fost surprins de decizia Consiliului Local ca și noi cei de la ADI și s-a mobilizat pentru a rezolva situația și a face contractele individuale”, spune Cristi Grătianu, Administratorul Public al Județului Giurgiu.

Modul brusc în care Primăria a reziliat, unilateral, contractual a fost denunțat de societatea de salubrizare ca fiind abuziv deoarece, pe 28 decembrie 2017 a reziliat  contractul și a anunțat operatorul în data de 4 ianuarie 2018 că, începand cu 1 ianuarie (retroactiv) trebuie să încheie contracte individuale cu utilizatorii din municipiul Giurgiu.

Începând cu 2018,  operatorul a început să încheie contracte cu utilizatorii, nereușind însă să-i cuprindă pe toți într-un timp rezonabil (contractul initial a fost făcut pentru o populație de 61.353 de persoane, conform caietului de sarcini, când s-a făcut licitația pentru că doar datele oficiale sunt luate în considerare).

Realitatea a demonstrat, și legislația prevede asta,  că vor fi două categorii : unii care au contracte și alții fără contracte, pentru că, în calitate de operator nici nu prea ai pârghii să obligi un cetățean să încheie contract, dar el trebuie să presteze serviciul, mai ales că este genul de serviciu gestionat în comun, nu ai cum să separi deșeurile menajere de la un apartament la altul sau de la un cetățean cu contract de altul fără contract:

 ”În legislație spune clar că există o obligație comună a operatorului și a autorității publice locale să țină evidența utilizatorilor cu și fără contract, iar plata pentru cei fără contract să se facă din bugetul autorității publice locale.

Este prevăzută  prin  lege obligația autorității publice locale de a institui o taxă specială din care să se suporte plata pentru cei fără contract. Din păcate, nu s-a întâmplat așa, în sensul că Primăria nu a instituit respectiva taxă, iar operatorul a început să încheie contracte și pentru diferență a facturat Primăria, așa cum prevedea legea.  Primăria a refuzat factura si i-a trimis la Consiliul Județean să-și încaseze banii. Într-adevăr, la nivelul Consiliului exista un regulament de organizare și funcționare la nivel județean, aprobat de Consiliu Județean în mandatul trecut, în care  apărea o eroare de redactare în sensul că articolul în care precizau obligațiile exista, în loc de ”buget local,  ”buget județean” și în loc de ”taxe locale” spunea ” taxe județene”.

 Acest regulament a fost făcut pe baza unui ordin al ANRSC în care se spune despre ”buget local și taxe locale” pentru că se referă la autoritatea locală, respectiv Primăria. În urma corespondenței pe care am avut-o cu ANRSC, aceasta ne-a recomandat să îndreptăm în instanță eroarea din regulament deoarece legislația e foarte clară și spune că genul acesta de servicii este plătit de către Primăie, nu de Consiliul Județean. 

Consiliul Județean, chiar dacă ar vrea să plătească asemenea servicii, nu ar avea cum, că nu are fundament legal, Consiliul Județean neputând institui taxe catre populație.

Așa cum spuneam, aceste facturi ale beneficiarilor de servicii fără contract au fost trimise către CJ, lucru pe care noi l-am respins iar la această data există un proces pe rol. Problema este că, în toată acastă perioadă, operatorul nu a încasat niciun ban”, explică administratorul public al județului.

Care este situația la acest moment

”Girexim a notificat că reziliază contractul și iată că ne aflăm în această situație. Între timp am mai avut întâlniri cu Girexim să vedem dacă își mai menține decizia de ieșire din contract dar decizia lor a rămas definitivă. Din acest motiv, având în vedere că procedurile de licitație sunt consumatoare de timp și pentru genul acesta de servicii avem nevoie și de o consultanță specializată, nefiind un serviciu simplu de gestionat, suntem în procedură de a contracta un consultant  care să ne ajute să refacem toate procedurile de licitație și să ne ajute să modificăm tot sistemul în integritatea lui, adică inclusiv în zonele II și IV.

Între timp, a fost constituit Comitetul Județean pentru Situații de Urgență care a costatat că urmează să intrăm într-o situație de urgență și pentru flexibilitate în ceea ce înseamnă semnarea acestor contracte, s-a luat decizia ca fiecare UAT care este afectat de decizia Girexim, să-și facă în mod individual contracte cu firme de profil pe o perioadă determinată de timp, până o să avem rezultatul unei licitații efectuată în mod unitar și ca să nu ne trezim cu gunoaiele la ușă”.

Din cauza conflictului Primărie – Girexim, firmele sunt reticente când aud de Giurgiu

”În încercarea de a trata  în mod unitar acest contract, ne-am lovit de realitatea din teren care este una nefericită din cauza modului în care s-a desfășurat serviciul în minicipiul Giurgiu. Situația plăților neefectuate și a conflictului cu primăria, este una cunoscută și firmele sunt reticente când aud de Giurgiu.

Această decizie vis-a-vis de individualizarea contractelor pe UAT am făcut-o tocmai de aceea pentru că altfel era în defavoarea tuturor, neavând un operator care să vină peste tot. Așa, individual, găsim soluții.

Celălalt operator, din zonele 2 și 4 s-a arătat dispus să preia zona de rural dat mai puțin Giurgiu având în vedere volumul mare al deșeurilor dar și problemele pe care Girexim le-a avut cu Primaria.

ADI nu are capacitatea de a efectua într-un timp așa de scurt această procedură în condițiile apariției Ordonanței 74 care modifică din temelii modalitatea de gestionare a deșeurilor. Să facem un caiet de sarcini și o documentație în atribuire bazându-ne pe structura pe care a fost făcut în 2015 era eronată. În plus de asta, la nivel județean, avem de modificat sistemul ca să-l putem face functional cu ce putem în condițiile de acum.

Din păcate, în piață sunt puțini operatori de acest gen pentru că este un serviciu nu tocmai ușor de efectuat”

Acuzațiile confom cărora de această situație primăria a fost înștiințată cu doar nouă zile în urmă este nefondată. 

Notificarea de reziliere s-a făcut la jumătatea lunii noiembrie 2018. Din acel moment, conform contractului, 90 de zile operatorul era obligat să mai presteze serviciile. Atunci, acea notificare a fost transmisă și Primăriei Giurgiu.

La modul instituțional este o abordare nefericită, referitor la acest ADI și UAT-uri. Acest ADI nu este Duhul Sfânt, să rezolve problemele tuturor. Forța acestui  ADI este data de implicarea membrilor.

Faptul că fiecare UAT a delegat către ADI sarcina de a se ocupa de deșeuri, a fost cerința Uniunii Europene pentru a finanța tot sistemul. Această delegare nu înseamnă că nu mai ai nicio responsabilitate ci, fiecare UAT trebuie să fie implicat la maximum în tot ceea ce înseamnă această asociere. Să nu uităm că această groapă de gunoi a fost făcută la 10-12 km de Giurgiu, tocmai pentru a beneficia municipiul deoarece, la nivelul județului, aproximativ  75% din cantitatea de deșeuri provine din Municipiul Giurgiu.

În această situație, din punctul de vedere al costurilor, amplasarea în proximitatea celui mai mare producător înseamnă și costuri mai mici pentru acesta. Să nu uităm că, prin acest proiect, a fost închisă și vechea groapă de gunoi a orașului și a cărei închidere n-ar fi putut fi făcută prin fonduri proprii. Sistemul, așa cum a funcționat până acum a fost în avantajul municipiului Giurgiu.

Tarifele n-au fost mari, dar chiar și acele tarife care au fost relativ mici, și de care a beneficiat populația municipiului Giurgiu, nici măcar pe acelea nu și le-a încasat operatorul. Responsabilitatea Primăriei era aceea de a finanța sistemul. Ca să nu mai vorbim de faptul că această gestionare a întregii situații afectează tot județul, tot proiectul”.

Primăriile din zonele I și II – victime ale conflictul dintre Girexim și Primăria Giurgiu

”Rezilierea aceasta de contract a apărut, în principal, ca urmare a neînțelegerilor apărute pe zona municipiului, afectând și localități din județ care sunt de bună credință și care nu au avut probleme nici cu plățile nici cu prestarea serviciilor. Acum sunt într-o situație dificilă fără a avea nicio vină.

Referitor la acuzația că situația de urgență a fost anunțată prea târziu, trebuie făcută următoarea mențiune în ceea ce privește situația de urgență: în prima ședință a CSU care s-a desfășurat pe 15 ianuarie 2019 s-a constatat iminența producerii unei situații de urgență.

Avînd în vedere competențele acestui comitet, el se întrunește doar în situație de urgență sau în proximitatea unei situații de urgență. Nu poți să previi ca urgență ceva ce se va întâmpla peste trei luni.

Că va fi o situație dificilă se știa din momentul în care firma Girexim a anunțat rezilierea contractului dat atunci nu erau întrunite condițiile pentru declanșarea unei stări de urgență deoarece, după acest anunț au mai existat discuții cu societatea în cauză în speranța găsirii unei soluții”, a explicat administratorul public al județului, Cristi Grătianu.

M.B

Categoria: Politica

Comentariile sunt inchise.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close